در ماه مبارک رمضان چه باید کرد؟ - ... یاس ...
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

... یاس ...

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از روزهای آخر ماه شعبان و در آستانه ماه رمضان پیامبر خدا صل الله علیه و اله و سلم خطبه ی مهمی خواندند. با توجه به این خطبه کارهایی که فرد باید در ماه مبارک رمضان انجام دهد را می توان در هفت محور دسته بندی کرد.

1-یاد قیامت

پیامبر صل الله علیه و اله و سلم در این خطبه می فرمایند: با تشنگی و گرسنگی تان در این ماه، تشنگی و گرسنگی روز قیامت را یاد کنید.

2-ورع و تقوا

اواخر این خطبه امیرالمومنین علیه السلام بلند شدند و از رسول خدا صل الله علیه و اله و سلم سوال کردند که برترین اعمال در این ماه چیست؟ حضرت فرمودند: الورع عن محارم الله. پرهیز از گناه.

می دونیم پرهیز از گناه شرط موثر واقع شدن طاعات و عبادات است. مثل بیماری که تا از نادواها پرهیز نکند، داروها در او موثر واقع نمی شود.

3-توبه

حضرت فرمود جان های شما در گرو اعمال شماست پس با استغفار این جانی که در بند است را رها و آزاد کنید و پشت هایتان را که از بار گناهان سنگین شده با سجده های طولانی در این ماه سبک کنید و بار گناهان رو از روی دوش خودتون کنار بزنید.

کسی که در این ماه رمضان از غفران الهی محروم بماند، شقی است.

4- اعمال عبادی

 اعمال عبادی در این ماه برجستگی فوق العاده ای پیدا کرده است.

هر نماز واجبی که مومن در این ماه می خواند، خدا به او ثواب 70 نماز را عطا میکنید.

هر نماز مستحبی که می خواند برای او برات آزادی از دوزخ است.

صلوات زیاد فرستادن بر حضرت محمد صل الله علیه و اله و سلم و خاندان بزرگوارش؛ سبب سنگینی کفه اعمال صالح مومن در فردای قیامت می شود.

تلاوت قرآن؛ تلاوت یک آیه از قرآن ثواب یک ختم کامل قرآن را دارد.

خیلی فوق العاده است ان شاالله بفهمیم که چه می شنویم از زبان پیغمبر صل الله علیه و اله و سلم؛ یک آیه قرآن، ثواب یک ختم قرآن دارد. یک "بسم الله الرحمن الرحیم" بگویی یک قرآن ختم کردی. یک "قل هو الله احد" بگویی یه قرآن ختم کرده ای. هر یک آیه یک ختم قرآن. ما در طول سال چقدر توفیق ختم قرآن داریم؟ در این ماه رمضان خیلی می شود استفاده کرد. در خیابان راه میروی هیچی بلد نیستی "بسم الله الرحمن الرحیم" که بلدیم؟ هر بار که بگیم یه ختم قرآن واسمون مینویسند. یه "الحمد لله رب العالمین" که بگیم یه ختم قرآن واسمون مینویسند.

این ها چیزهای بسیار عظیمی است که اینگونه رایگان در اختیار ما قرار دادند. ان شاالله قدرش را بدانیم.

پیامبر اکرم صل الله علیه و اله و سلم فرمودند: خدای متعال به عزّت خودش قسم خورده که نمازگزارانِ سجده کننده در این ماه را عذاب نکند و در قیامت با آتش دوزخ حتی آنان را نترساند.

5- دعا

پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم فرمودند: در هنگام نماز ها دست هاتون رو به دعا در پیشگاه خدای متعال دراز کنید و با دل هایی پاک و نیت هایی صادق و قلب هایی خاشع از خدای متعال درخواست کنید. از خدا بخواهید که، خدایا تو که در این ماه درهای بهشت را به روی ما گشودی؛ دیگر بعد از این ماه این درها رو نبند.

و درهای دوزخ را که در این ماه بستی و در این ماه دیگر اجازه ورود به دوزخ را به کسی نمی دهی؛ خدایا دیگر تا پایان عمر ما این درها رو باز نکن.

خدایا شیطان ها رو که در این ماه در غل و زنجیر کردی ، خدایا دیگر بعد از این ماه هم غل و زنجیر رو از اونها بر ندار.

این بشارتی است که پیغمبر صل الله علیه و اله و سلم می دهد. و این آنگاه است که ماه رمضان همیشگی میشود. همیشه در ضیافت الله و مهمان خداست.

6-حسنات اجتماعی

کارهای خیر عمومی. پیامبر اکرم صل الله علیه و اله و سلم در این خطبه فرمودند: به فقرا و مساکین صدقه بدهید. به بزرگترها احترام بگذارید. با کوچکترها مهربانی کنید. صله رحم به جای بیاورید؛ که با صله رحم به رحمت الهی در مرگ و قیامت متصل خواهید شد. یتیمان را گرامی بدارید و با آنها مهربانانه رفتار کنید؛ که فردای قیامت خدا شما را گرامی خواهد داشت. کارهای زیردستتانتان را سبک  کنید؛ که خداوند فردای قیامت در حسابرسی اخروی بر شما سبک می گیرد. شرِّ خود را از دیگران باز دارید؛ که خدا هم در قیامت عضبش را از شما باز می دارد. افطاری بدهید؛ ولو با تکه خرما یه جرعه از آب؛ که افطاری دادن معادل یک بنده آزاد کردن ثواب دارد و موجب بخشش گناهان گذشته تان خواهد بود.

7-ولایت علوی

در اواخر این خطبه بعد از اینکه حضرت علی علیه السلام برخاستند و برترین عمل در این ماه را از پیامبر صل الله علیه و اله و سلم پرسیدند و پیامبر صل الله علیه و اله و سلم گفتند الورع عن محارم الله. بعد اشک توی چشمان پیامبر صل الله علیه و اله و سلم حلقه زد پیغمبر صل الله علیه و اله وسلم گریستند. امیرالمومنین علیه السلام عرض کردند چی شد یا رسول الله حضرت فرمودند که به این توجه کردم که تو در چنین ماهی به شهادت خواهی رسید. امیرالمومنین علیه السلام پرسیدند: آیا در حالی شهید می شوم که از نظر ایمانی در سلامتم؟ پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم فرمودند: آری. حضرت امیر علیه السلم فرمودند: چنین مرگی گواراست. بعد پیغمبر خدا صل الله علیه و اله و سلم فرموند: یا علی هر که تو را بکشد، مرا کشته. و هر که به تو کینه بورزد، به منِ رسول الله کینیه ورزیده. چرا که تو مثل خود منی و طینت تو طینت من است. تو وصی و جانشین من در امت من هستی.

ماه مبارک رمضان

پ.ن1: خلاصه ای بود از صحبت های استادم. میتونید لینک کامل صوتی این بحث رو اینجا ببینید.

پ.ن2: التماس دعا


نوشته شده در شنبه 92/4/22ساعت 2:29 صبح توسط یاس نظرات ( ) |


Design By : Pichak