5-تبعات دنیوی و اخروی ترک امر به معروف و نهی از منکر - ... یاس ...
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

... یاس ...

تبعات دنیوی و اخروی ترک امر به معروف و نهی از منکر

1- واژگونی ارزش ها :

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم): «شما چه حالی خواهید داشت وقتی که زنانتان فاسد و جوانانتان فاسق شوند و امر به معروف و نهی از منکر هم نکنید؟ گفتند یا رسول الله مگر میشود؟ پیامبر(صلی الله علیه و اله و سلم): بله! از این بدتر هم میشود... در چه حالی خواهید بود وقتی، در جامعه اسلامی به منکر امر و از معروف نهی میکنید؟ گفتند مگر میشود؟؟؟ پیامبر(صلی الله علیه و اله و سلم): بله! از این بدتر هم میشود... در چه حالی خواهید بود وقتی معروف را منکر و منکر را معروف می بینید؟؟»

از این حدیث پیامبر(صلی الله علیه و اله و سلم) متوجه میشویم که ترک این واجب الهی -امر به معروف و نهی از منکر- باعث واژگونی ارزش ها (معروف=منکر و منکر=معروف) میشود.

2- دشمنی و خشم خداوند:

پیامبر(صلی الله علیه و اله و سلم): «خداوند دشمن میگیرد آن مؤمن ضعیفی را که عقل (یا دین) درستی ندارد، منظور آن مؤمنی است که امر به معروف و نهی از منکر نمی کند.»

3- صلب برکات :

پیامبر(صلی الله علیه و اله و سلم): «همواره اوضاع مردم به خوبی جاری میشود تا زمانی که امر به معروف و نهی از منکر بکنند و در کارهای نیک معاونت و همیاری داشته باشند، اما هنگامی که این کار را ترک کردن همه برکات از زندگی آنان صلب میشود.»

4- مسلط شدن اشرار و فجار بر جامعه اسلامی :

ادامه حدیث قبل از پیامبر(صلی الله علیه و اله و سلم): «اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنند برخی از آنان بر برخی دیگر مسلط میشوند و هیچ یاور دیگری برای آنان نه در زمین نه در آسمان پیدا نخواهد شد.» در حدیث دیگر : « اگر امر به معروف و نهی از منکر نکردید  خداوند شرار شما را بر شما مسلط می کند بعد خوبان شما هر چه دعا کنند اجابت نخواهد شد که از شر آنان نجات پیدا کنید.» امام علی (علیه السلام) : خدا را در نظر بگیرید در مورد جهاد در راه خدا با دارایی تان، جان هایتان و زبان هایتن. امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که در آن صورت ولایت و مدیریت شما را شریران شما بدست خواهند گرفت که آنگاه هرچه دعا کنید اجابت نخواهد شد.»

5- ذلت و خواری :

امام باقر(علیه السلام) : «امر به معروف و نهی از منکر دو مخلوق از مخلوقات الهی هستند، پس هر کس این دو را یاری کند خدا او را عزیز می کند، و هر کس این دو را خوار کند خدا هم او را خوار و ذلیل می گرداند.»

6- لعن و محرومیت از رحمت الهی :

امام علی (علیه السلام) : خدای متعال آن جوامع پیش از شما را لعن ]محرومیت از رحمت(دنیوی و اخروی)[ نکرد مگر به خاطر اینکه آنان امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردند، در نتیجه خدا سفیهان و جاهلان و ناآگاهان را به خاطر ارتکاب معاصی و اندیشه ورزان و آگاهان را به خاصر ترک تناهی لعن کرد.»

7- عذاب الهی و هلاکت و نابودی :

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله و سلم): «هیچ گروهی نیست که در آن منکرات رایج باشد و در مقام تغییر و مبارزه با آن برنیایند، مگر اینکه خدای متعال همه ی آن جامعه را با عقاب و کیفر خود در برگیرد.» امام علی(علیه السلام): «خدای متعال به شعیب وحی کرد که من از قوم تو صدهزار نفر را هلاک می کنم: چهل از شریران، شصت هزار از خوبان! اشرار که مستحق عذاب هستند، اما نیکان! اینان در برابر اهل معصیت سازش کاری و سکوت کردند و برای آنچه من به آن غضبناک بودم غضب نکردند.»

8- هم منزل شدن با ظالمان و مفسدان در دوزخ :

پیامبر(صلی الله علیه و اله و سلم) : «هر یک از شما که فرمانروای ظالم و ستمگری را ببیند که حلال الهی را حرام و حرام الهی را حلال می کند، عهد و میثاق الهی را می شکند و در بین بندگان خدا با گناه و ستمگری عمل می کند، و آن فرد در مقام تغییر اوضاع برنیاید -چه با زبان چه با عمل- حق است که خدای متعال او را در همان منزلی که آن سلطان سستمگر در قیامت در دوزخ درآن جای دارد، جای دهد.»

 


نوشته شده در دوشنبه 90/12/8ساعت 9:52 عصر توسط یاس نظرات ( ) |


Design By : Pichak