حاج اسماعیـل دولابـی - ... یاس ...
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

... یاس ...

بسم الله

یک شب سه نفرکه فقیر بودند و تازه وارد مدینه شده بودند، در مسجد پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم از مردم خواستند که آنها را مهمان کنند. یکی را پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم بردند، دیگری راحضرت امیر علیه السلام به منزل بردند و سومی را کسی پیدا نشد به منزل ببرد. لذا به ناچار در مسجد ماند و مهمان خدا شد. فردا که آن سه نفر مجداً به هم رسیدند، از شام شب گذشته ی هم سوال کردند. اولی گفت من در منزل پیامبر صل الله علیه و اله و سلم نان و سرکه خوردم. دومی گفت من در خانه امیرالمؤمنین علیه السلام نان جو و نمک خوردم. سومی گفت ولی من تا صبح هرچه به سقف مسجد نگاه کردم بلکه خدا غذایی بفرستد، چیزی نرسید و شب را گرسنه به سر بردم. جبرئیل به پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم فرود آمد و ماجرا برای  حضرت نقل کرد و گفت: خداوند فرمود من هرجه در بهشت و کائناتم گشتم، غذایی بهتر ار گرسنگی نیافتم که در خور مهمانم باشد، لذا با گرسنگی از او پذیرایی کردم.



نوشته شده در یکشنبه 91/5/15ساعت 3:9 عصر توسط یاس نظرات ( ) |

اگر یک شخص غنی که به او اطمینان و اعتماد داری، به تو بگوید نگران نباش و غصّه ی بدهی هایت را نخور، خیالت راحت باشد، من هستم؛ ببین این حرف او چقدر به تو آرامش می بخشد و راحت می شوی!

خدای مهربان که غنی و تواناست به تو گفته است: ألَیسَ اللهُ بِِکافٍ عَبدَهُ، آیا خداوند برای کفایت امور بنده اش بس نیست؟ یعنی ای بنده ی من، برای همه ی کسری و کمبودهای دنیوی و اخروی ات من هستم. این سخن خدا چقدر انسان را راحت می کند و به او آرامش می بخشد؟؟ لذاست که فرمود: ألا بِذِکرِ اللهِ تَطمَئِنُّ القُلوبُ، دل ها با یاد خدا آرامش می یابد.

منبع: مصباح الهدی(سخنان حاج اسماعیل دولابی)نوشته مهدی طیب-ص179


نوشته شده در چهارشنبه 91/3/10ساعت 5:13 عصر توسط یاس نظرات ( ) |

سوال نکن ، شاید خدا به تو بفهماند. گدایی نکن شاید خدا غنی ات کند. به قلبت فشار نیاور، شاید خدا مشکلت را رفع کند. چه در امور دنیوی و چه در امور اخروی، یک شاید کنار زندگی ات بگذار.

منبع: مصباح الهدی(سخنان حاج اسماعیل دولابی)نوشته مهدی طیب-ص181


نوشته شده در چهارشنبه 91/3/10ساعت 4:37 عصر توسط یاس نظرات ( ) |

از هر چیز تعریف کرند، بگو مال خداست و کار خداست. نکند خدا را بپوشانی و آن را به خودت یا به دیگران نسبت بدهی که ظلمی برزگ تر از این نیست. اگر این نکته را رعایت کنی، از وادی امن سر در می آوری. هر وقت خواستی از کسی یا چیزی تعریف کنی، از ربّت تعریف کن. بیا و از این تاریخ تصمیم بگیر حرفی نزنی مگر از او. هر زیبایی و خوبی که دیدی، ربّت را یاد کن؛ همان طور که امیرالمومنین(علیه السلام) در دعای دهه ی اول ذیحجّه می فرماید: به عدد همه ی چیزهای عالم لا اله الّا الله.

 

 

منبع: مصباح الهدی(سخنان حاج اسماعیل دولابی)-نوشته ی مهدی طیب-ص19


نوشته شده در چهارشنبه 91/1/23ساعت 1:5 عصر توسط یاس نظرات ( ) |

وقتی می گویی لا اله الا الله، نه دنیا می ماند، نه عادات و رسوم، نه آبروداری بین اهل دنیا؛ همه از بین می رود. لا اله یعنی هر چه واله کننده ی من است، دور انداختم الا الله را. درست دقت کن، اگر می ارزد آن را بگو؛ بی حسال نگویی که وقتی واله کننده ها رفتند فریادت بلند می شود.

 خداوند به موسی علیه السلام فرمود هر چه را در دستت است بینداز، به ما فرمود بگو لا اله الا الله؛ یعنی هر چیزی جز خدا که تو را واله کرده، بینداز. نکند مثل امت موسی علیه السلام ما هم به محمد و ال محمد (صلی الله علیه  و اله و سلم) بگوییم "اجعل لنا الها کما لهم الهه" یعنی همان طور که اهل دنیا چیزهایی دارند که آنها را واله کرده است، به ما هم از آن واله کننده ها بدهید.

منبع: مصباح الهدی(سخنان حاج اسماعیل دولابی)-نوشته ی مهدی طیب-ص18

 


نوشته شده در چهارشنبه 91/1/23ساعت 12:50 صبح توسط یاس نظرات ( ) |

کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أَرضٍ کُربَلا: همه روزها عاشورا وهمه زمین ها کربلا است.

اول آرزو میکردیم کاش ما روز عاشورا بودیم و همه عمر آرزو داشتیم به کربلا برویم. امّا عاشورا آمد وهمه روزها را گرفت و کربلا آمد و همه زمین ها را تصرف کرد. یعنی مقصد آمد، ما نرفتیم. قصد و قاصد را مقصد گرفت. هستی وصفات و افعال خدا، هستی و صفات و افعال همه خلق را گرفت و غیری باقی نگذاشت. حالا ببین دیگه چیزی کسری داری تا برای رفع آن به کمک محتاج باشی؟؟

مردان خدا پرده پندار دریدند *یعنی به جهان غیر خدا هیچ ندیدند

هر دست که دادند از آن دست گرفتند*هر نکته که گفتند همان نکته شنیدند

در واقع زمان و مکانی وجود ندارد. اگر توجّهمان به زمان و مکان نباشد، زمان و مکانی نیست. جایی که خدا هست و ایمان هست، نه مکانی هست و نه زمانی. مگر ندیدی که فرمود: «همه روزها عاشورا وهمه زمین ها کربلا است»؟ اینکه نفرمود همه امام حسینید، همه یتیمید،همه مظلومید، هر روز خیمه ها را آتش میزنند و... به این خاطر بود که خودتان تفقّه کنید و آن را بیابید و درک کنید.

سال ها دل طلب جام جم از ما میکرد*آنچه خود داشت زبیگانه تمنا میکرد


منبع: مصباح الهدی(سخنان حاج اسماعیل دولابی)نوشته مهدی طیب-صص24و25



نوشته شده در جمعه 90/10/9ساعت 4:55 عصر توسط یاس نظرات ( ) |

 

امیرالمؤمنین«علیه السّلام» حضرت زینب«سلام الله علیها» را در کودکی روی زانوی خود نشاندند و فرمودند: بگو واحد، گفتند واحد. بعد فرمودند بگو إثنان، گفتند لا، بَعدَ الواحِدِ لا إثنان. نه، بعد از واحد دیگر جایی برای دو نمیماند. حضرت«علیه السّلام» او را بوسیدند.

همه اعداد از واحد تشکیل شده اند. یک میلیون یعنی یک میلیون واحد.امّا احد غیری باقی نمیگذارد. {کانَ اللهُ وَ لَم یَکن مَعَهُ شیءٌ وَ اَلانُ کَما کان: خدا بود و چیزی با او نبود و الان هم همان است که بود. لا تَدعُوا مَعَ اللهِ أَحَداً: با خدا احدی را نام نبرید و نخوانید.}

منبع: مصباح الهدی(سخنان حاج اسماعیل دولابی)نوشته مهدی طیب-ص25


نوشته شده در جمعه 90/10/9ساعت 4:54 عصر توسط یاس نظرات ( ) |

خدا یکی است، یک عبد هم دارد که محمّد«صل اللّه علیه و اله و سلّم» است. حضرت امیر«علیه السّلام» فرمود: کُلُنا محمّد: کُلُّنا، مؤمنین را هم شامل میشود. پس غیر از محمّد«صل اللّه علیه و اله و سلّم» کسی نیست.

 

منبع: مصباح الهدی(سخنان حاج اسماعیل دولابی)نوشته مهدی طیب-ص24


نوشته شده در جمعه 90/10/9ساعت 4:53 عصر توسط یاس نظرات ( ) |

سلام

حتما پست قبلی رو خوندید! اگه نخوندید الان بخونید!

مصباح الهدی...حاج اسماعیل دولابی...

از قبل خیلی چیزها درباره حاج آقا دولابی شنیدیم و میدونیم که چه آدم بزرگی بوده!

یه عارف بالله واقعی که در جذبه امام حسین(ع) قرار داشت.

کتاب مصباح الهدی تو پست قبلی معرفی شد. کتابی که یکی از شاگردهای حاج آقا دولابی ـ که حدود 20 سال محضر ایشون رو درک کرده است ـ نوشته. مصباح الهدی یک نقل قول است از حاج آقا دولابی به قلم "مهدی طیب" .

ان شاءالله از این به بعد مطالبی از این کتاب تحت عنوان مصباح الهدی قرار میدم که خیلی شیرین و جذابه!

در  قسمت ادامه مطلب شرح مختصری از آن جمله از زبان مهدی طیب را خواهید دید.

از دست ندید...

حتما واسم نظر بذارید وعقیدتون رو راجع به اون مطلب بگید.

                                                                                                              التماس دعا



نوشته شده در یکشنبه 90/8/15ساعت 10:24 عصر توسط یاس نظرات ( ) |

خود به خود بود و هست و خواهد بود


خدای متعال تحریک از غیر نمی پذیرد. خداوند خودکار است. فاعلیت خدا از غیر نشأت نگرفته. اصلا غیری نیست که بتواند محرک باشد. هرچه در عالم تکوین میبینی وهم وخیال است. وجود استقلالی ندارد. یکی هست و هیچ نیست جز او....

برای ما رفع نیاز سبب دست زدن به فعل می شود. اما خدا...

با صدهزار جلوه برون آمدی که من               با صدهزار دیده تماشا کنم تو را

چه چیز سبب خلقت شد؟ حب خدا به خودش سبب فعل اوست.

" کنت کنزا مخفیا فاحببت ان اعرف فخلخت خلقا لکی اعرف "

خدا زیبایی رو دوست داره. خودش هم که جمیل مطلقه. پس خودشو دوست داره. دلش خواست خودشو تو آینه ببینه. پس یه تالار آینه ساخت به اسم دنیا...


نوشته شده در یکشنبه 90/8/15ساعت 10:24 عصر توسط یاس نظرات ( ) |

<      1   2   3      >

Design By : Pichak