امر به معروف ونهی از منکر - ... یاس ...
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

... یاس ...

شیوه و مراتب امر به معروف و نهی از منکر

1-شرط موثر واقع شدن امر به معروف و نهی از منکر این است که فرد مقابل نسبت به ما احساس محبت و حسن ظن داشته باشد. از قبل باید به گونه ای رفتار کنیم که محبتمان در دل فرد قرار گیرد. «المومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض» یعنی با هم رفیقن «یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر»

2- باید از سر محبت و خیرخواهی به طرف مقابل و در نظر گرفتن صلاح او عمل کرد.

3- انتظار ما از شخص مقابل باید در حد توان و فهم او باشد.

انتظار بیش از حد شخص رو بی دین میکنه. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله وسلم) : «من همانطور که به رسالت امر شدم به مدارا کردن با مردم امر شدم.»

حاج آقا دولابی یه حرف قشنگی میزنن : وقتی یه بچه یه حرفی بهت میزنه و یه بی احترمی بهت میکنه خیلی ناراحت نمیشی! میگی بچه است اشکال نداره...ولی اگه همون حرفو یه آدم بزرگ بهت بزنه خیلی عصبانی می شی. بزرگ شدن هم که فقط به جسم نیست! اونی هم که اهل معصیته نابالغ و بچه است، وقتی که گناه می کنه خدا و اولیائش خیلی سختشون نمی شه... تو هم خیلی سخت نگیر.

4- باید بدون خودبرتر بینی، خودپسندی، عجب و تکبر عمل کرد.

اون فرد یه گناهی کرده که ظاهر و آشکاره، چه بسا خوبی های بسیاری داشته باشه که پنهانه. و تو یه خوبی آشکار داشته باشی و چه بسیار گناهان پنهان.

5- بدون خودستایی و خود نمایی امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

6- با اخلاص و صرفا برای رضای خدا عمل کنیم.

7- مراقب باشیم در حین امر به معروف ونهی از منکر مرتکب گناه نشویم. دروغ، تهمت، بازی با آبرو...

8- اگر موثر واقع شدن امر و نهی مستلزم تکرار است، حتما مداومت داشته باشیم. البته نه طوری که طرف کلافه بشه.

چند نکته اختصاصی برای امر به معروف:

اصل امر به معروف و نهی از منکر در عمل است. خوبی ای که داره اینه که دیگه ابراز مخالفت و لجاجت و ... نداره.

ولی در امر به معروف با زبان باید توجه داشت که عمل ما : 1- محترمانه 2- متواضعانه 3- محبت آمیز 4- منطقی 5- با ادبیات مناسب  6- ابتدا غیر مستقیم و سپس مستقیم باشد(اینکه تو قران این همه داستان داریم همینه! خدا خواسته بهمون غیرمستقیم بگه)

چند نکته اختصاصی برای نهی از منکر :

1-خودمان نسبت به آن منکر انضجار قلبی داشته باشیم.

2- در رفتار و حالت چهره مان نارضایتی از آن منکر مشهود باشد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم : « هر یک از شما که منکری را دید اگر قدرت دارد باید با عمل انکار آن منکر کند، اگر نتوانست باید با زبان انکار منکر کند، اگر باز هم قدرت ندارد با قلبش انکار منکر کند. و این برای او کفایت می کند که خدا از قلب او آگاه است.»

پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم : « با اهل معصیت با چهره های در هم کشیده روبه رو شوید.»

3- قطع رابطه به صورت سازنده و نتیجه بخش.

یه وقت یه اهل معصیتی هست که باید باهاش گرم بگیری و مهربون باشی، یه وقت هم نه باید قطع رابطه کنی! مثلا دیدی داره آیات قران مضحکه می شه، جوک می سازن واسه خدا و پیغمبر و .... باهاشون نشین، ترک کن.

4- گاهی امر به معروف و نهی از منکر نیاز به اعمال قدرت و فشار دارد، که این وظیفه حکومت است. و ما نباید کاری کنیم.

جمله آخر این که همه ما از بالاترین فرد تا پایین ترین فرد نیازمند امر به معروف ونهی از منکر شدن هستیم.

امیدوارم که توی این چند تا مطلبی که گذاشتم چیزای جدید یاد گرفت باشید و به سمت آمر و ناهی شدن قدم برداشته باشید.

التماس دعا


نوشته شده در شنبه 91/2/9ساعت 3:32 عصر توسط یاس نظرات ( ) |

آ)مصلح بودن خود آمر و ناهی

خود فرد صالح باشد. تاثیرگذاری کلام اولیا به خاطر اون صدق و صفای باطن و نفس مهذّب درون اوست. خودش اهل عمل بوده، نفسش حق بوده.

هر که خواهد همنشینی با خدا          گو نشیند در حضور اولیا

یک دو ساعت در حضور اولیا        بهتر از صد ساعت طاعت بی ریا

امام علی(علیه السلام): «من شما را به هیچ چیزی امر نکردم مگر اینکه در عمل به آن بر شما سبقت گرفتم و شما را از هیچ چیز نهی نکردم مگر آنکه در ترک آن بر شما سبقت گرفتم»

امام یعنی پیشرو و شیعه یعنی دنباله رو، پس ما باید مثل امامان باشیم.

حکمت 73 نهج البلاغه: «لعنت خدا بر کسی که امر به معروف و نهی از منکر میکند ولی خودش آن عمل را ترک می کند.»

آیات 111 و 112 سوره توبه : «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى? مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ? یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ ? وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِیلِ وَالْقُرْآنِ ? وَمَنْ أَوْفَى? بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ? فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُمْ بِهِ ? وَذَ?لِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ ?111? التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ ? وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ ?112 «خداوند از مومنین جان ها و مال هایشان را می خرد و به آن ها بهشت می دهد. اینان در راه خدا می جنگند، می کشند و کشته می شوند. این وعده حقی است که خدا در تورات و انجیل و قران به مجاهدین داده است. و چه کسی از خدا باوفاتر به عهدش است؟ پس شادمان باشید به خاطر این معامله ای که با خدا کردید. این رستگار بزرگ است. کسانی که این معامله را می کنند، اهل توبه، اهل عبودیت، اهل سپاس و حمد، اهل سیاحت(روزه)، اهل رکوع، اهل سجود و اهل امر به معروف و نهی از منکر اند. اینان پاسدار و حافظ مرزهای الهی اند. به این مومنان بشارت ده»

ب)بصیرت

پ)صبر

آیه 17 سوره لقمان: «یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَاصْبِرْ عَلَى? مَا أَصَابَکَ ? إِنَّ ذَ?لِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ ?17? »«ای فرزندم نماز را به پا دار، امر به معروف و نهی از منکر کن و از صابران باش.»

 


نوشته شده در شنبه 91/2/9ساعت 3:31 عصر توسط یاس نظرات ( ) |

اول باید علم و آگاهی داشته باشیم نسبت به:

آ) معروف و منکر چیست؟

ب) جامعه و مقتضیات اجتماعی

پ) اسلوب ها و وسایل کارآمد در امر به معروف و نهی از منکر

«کسی که بدون بصیرت دست به عمل می زند مثل کسی است که در راه اشتباه می رود، هر چه سریعتر حرکت کند از مقصدش دورتر می شود»

 

دوم باید علم و آگاهی داشته باشیم نسبت به:

آ) یقین داشته باشم آنچه می خواهم به شخص امر کنم به وی واجب باشد.

ب) یقین داشته باشم او اشتباها این کار را نکرده باشد. با علم و قصد تکرار در مسیر این منکر قدم گذاشته باشد.

پ) احتمال تاثیر وجود داشته باشد. (البته فرد نباید محافظه کار باشد. احتمال اثر با در نظر گرفتن تمام اسلوب ها و وسایل و روش هاست. اگر با یه روش ساده وارد شوم شاید اثر نداشته باشد. دوم اینکه ممکن است احتمال اثر در طولانی مدت باشد، دقیقا مثل قیام امام حسین(علیه السلام))

ت) قدرت بر انجام آن امر. (که باید توجه داشت که قدرت قابل اکتساب و تحصیل است.)

ث) عدم ضرر و مفسده جانی و مالی ...( خب آدمای ترسو از این قسمتش خوب استفاده میکنند. اینها اگر نماز و روزه هم برایشان ضرر داشته باشد ترک میکنند. این مفسده ای که گفته شده اینه که عقلی و منطقی عمل کن، سرمایه هاتو هدر نده، هزینه رو با بازده مقایسه کن. یعنی هزینه اش بیشتر از عوایدش نباشه، نه اینکه اصلا هزینه نداشته باشه. حتی در طولانی مدت.

مثلا وقتی یه دهقان بذر در دل خاک می گذارد اگر کوتاه مدت نگاه کنیم ضرر کرده ولی در طولانی مدت هر دانه 700 دانه می شود.

اباعبدالله امام حسین(علیه السلام) و اهل بیت شان چه سرمایه گرانبهایی اند برای اسلام، اما امام حسین(علیه السلام) همه آن سرمایه عظیم را برای حفظ اسلام هزینه می کند. جان به خطر بیوفتد یا دین؟ جان و مال و آبرویم فدای دین.

 


نوشته شده در چهارشنبه 91/1/30ساعت 6:20 عصر توسط یاس نظرات ( ) |

واجب کفایی امری است که در آغاز امر متوجه همه جامعه اسلامی است، تا وقتی که آن اندازه ای که نیاز جامعه تامین شود کسی به میدان نیامده. اگر افرادی آمدند و نیاز برطرف شد دیگر بر بقیه واجب نیست. اما اگر هنوز در جامعه نیاز بود همه ی بقیه افراد به یک اندازه مسئول اند تا به میدان بیایند. کسب توانایی برای انجام این امر هم واجب کفایی است. پس نمیتونی بهونه بیاری که من توانایی ندارم و بلد نیستم و نمیتونم، باید بری دنبال یادگیری! مثل عالم، که دنبال علم رفتن واجب کفایی است. یا مثلا تو جامعه پزشک نیست تو نمیتونی بگی من بلد نیستم پس نباید کاری کنم، باید بری دنبالش و یاد بگیری چون جامعه نیاز دارد این امر واجب کفایی است.


الان تو جامعه ما به همه معروف ها امر و از همه ی منکرها نهی شده؟؟؟ پس هممون به یک اندازه مسئولیم. فردای قیامت چطور جواب خدا رو بدیم؟؟؟ باید صلاحیت های لازم رو کسب کنیم. واجب کفایی است که از دوش ما برداشته نشده.

در نتیجه :

ما باید به دنبال کسب صلاحیت و آموختن روش های امر به معروف و نهی از منکر باشیم.

که در مطالب بعدی به تفصیل به این امور می پردازم.


نوشته شده در دوشنبه 91/1/21ساعت 3:49 عصر توسط یاس نظرات ( ) |

 آیات و روایات علت اصلی دست کشیدن فرد از امر به معروف و نهی از منکر را ترس وی از خطر محرومیت از امتیازات مادی و دنیوی می داند، که این ترس میوه محبت دنیا است.

امام حسین(علیه السلام) در واقعه عاشورا می فرمایند : «مردم بنده دنیا اند و دین تنها لقلقه زبان آنهاست. تا وقتی که در کنار دین زندگی مادی شان به روال می گذرد از آن سخن می گویند، ولی وقتی به زندگی شان ضربه می خورد دینداران بسیار اندک اند.»

امام باقر(علیه السلام) می فرمایند : « در آخرالزمان قومی هستند که مورد تبعیت مردم قرار می گیرند. اینان افراد ریاکاری هستند. دائما قرآن می خوانند و اهل عبادت هستند، اما امر به معروف و نهی از منکر را واجب نمی دانند، مگر هنگامی که از ضرر در امان باشند. برای فرار از امر به معروف و نهی از منکر دائما اعمال خود را توجیه می کنند، اینان جاهایی که علما دچار لغزش می شوند را معیار قرار می دهند، رو به نماز و روزه می آورند تا زمانی که اندکی به آنان ضرر نمی رسد(اگر نماز به مال و دارایی و رفاه آنان اندکی ضرر وارد کند نماز را هم رها میکنند همانطور که امر... را رها کردند)، در چنین شرایطی است که زمینه غضب الهی برای این قوم تکمیل می شود و آنان را غضب الهی دربرمیگیرد. نیکان در خانه بدان و کوچکان در خانه بزرگان هلاک می شوند. پس ای مومنین باطل را با دلهایتان انکار کنید و با زبانتان بر مفاسد پرخاش کنید، و از سرزنش هیچ سرزنشگری به خودتان هراس راه ندهید. آنگاه که شما امر به معروف و نهی از منکر کردید اگر آن افراد موعظه پذیرفتند و به مسیر حق برگشتند دیگر به آنان اعتراضی نکنید.»

اعتراض به کسی وارد است که :

قران کریم : « و کسانی که به مردم ستم می کنند و در زمین به غیر حق تجاوزگری می کنند، در چنین شرایطی شما با بدن هایتان با آنها مجاهده کنید و با قلب هایتان به آنها کینه بورزید، اما خودتان دنبال ریاست طلبی نباشید، با روشهای ظالمانه به دنبال پیروزی نباشید، تا اینکه آنها مجبور شوند به فرمان الهی بازگردند و در مسیر طاعت الهی قرار گیرند.»

امام صادق(علیه السلام) : «ای مردم امر به معروف و نهی از منکر کنید چرا که آن نه اجل کسی را نزدیک و نه رزق کسی را دور می کند.»


نوشته شده در چهارشنبه 90/12/10ساعت 8:11 عصر توسط یاس نظرات ( ) |

تبعات دنیوی و اخروی ترک امر به معروف و نهی از منکر

1- واژگونی ارزش ها :

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم): «شما چه حالی خواهید داشت وقتی که زنانتان فاسد و جوانانتان فاسق شوند و امر به معروف و نهی از منکر هم نکنید؟ گفتند یا رسول الله مگر میشود؟ پیامبر(صلی الله علیه و اله و سلم): بله! از این بدتر هم میشود... در چه حالی خواهید بود وقتی، در جامعه اسلامی به منکر امر و از معروف نهی میکنید؟ گفتند مگر میشود؟؟؟ پیامبر(صلی الله علیه و اله و سلم): بله! از این بدتر هم میشود... در چه حالی خواهید بود وقتی معروف را منکر و منکر را معروف می بینید؟؟»

از این حدیث پیامبر(صلی الله علیه و اله و سلم) متوجه میشویم که ترک این واجب الهی -امر به معروف و نهی از منکر- باعث واژگونی ارزش ها (معروف=منکر و منکر=معروف) میشود.

2- دشمنی و خشم خداوند:

پیامبر(صلی الله علیه و اله و سلم): «خداوند دشمن میگیرد آن مؤمن ضعیفی را که عقل (یا دین) درستی ندارد، منظور آن مؤمنی است که امر به معروف و نهی از منکر نمی کند.»

3- صلب برکات :

پیامبر(صلی الله علیه و اله و سلم): «همواره اوضاع مردم به خوبی جاری میشود تا زمانی که امر به معروف و نهی از منکر بکنند و در کارهای نیک معاونت و همیاری داشته باشند، اما هنگامی که این کار را ترک کردن همه برکات از زندگی آنان صلب میشود.»

4- مسلط شدن اشرار و فجار بر جامعه اسلامی :

ادامه حدیث قبل از پیامبر(صلی الله علیه و اله و سلم): «اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنند برخی از آنان بر برخی دیگر مسلط میشوند و هیچ یاور دیگری برای آنان نه در زمین نه در آسمان پیدا نخواهد شد.» در حدیث دیگر : « اگر امر به معروف و نهی از منکر نکردید  خداوند شرار شما را بر شما مسلط می کند بعد خوبان شما هر چه دعا کنند اجابت نخواهد شد که از شر آنان نجات پیدا کنید.» امام علی (علیه السلام) : خدا را در نظر بگیرید در مورد جهاد در راه خدا با دارایی تان، جان هایتان و زبان هایتن. امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که در آن صورت ولایت و مدیریت شما را شریران شما بدست خواهند گرفت که آنگاه هرچه دعا کنید اجابت نخواهد شد.»

5- ذلت و خواری :

امام باقر(علیه السلام) : «امر به معروف و نهی از منکر دو مخلوق از مخلوقات الهی هستند، پس هر کس این دو را یاری کند خدا او را عزیز می کند، و هر کس این دو را خوار کند خدا هم او را خوار و ذلیل می گرداند.»

6- لعن و محرومیت از رحمت الهی :

امام علی (علیه السلام) : خدای متعال آن جوامع پیش از شما را لعن ]محرومیت از رحمت(دنیوی و اخروی)[ نکرد مگر به خاطر اینکه آنان امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردند، در نتیجه خدا سفیهان و جاهلان و ناآگاهان را به خاطر ارتکاب معاصی و اندیشه ورزان و آگاهان را به خاصر ترک تناهی لعن کرد.»

7- عذاب الهی و هلاکت و نابودی :

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله و سلم): «هیچ گروهی نیست که در آن منکرات رایج باشد و در مقام تغییر و مبارزه با آن برنیایند، مگر اینکه خدای متعال همه ی آن جامعه را با عقاب و کیفر خود در برگیرد.» امام علی(علیه السلام): «خدای متعال به شعیب وحی کرد که من از قوم تو صدهزار نفر را هلاک می کنم: چهل از شریران، شصت هزار از خوبان! اشرار که مستحق عذاب هستند، اما نیکان! اینان در برابر اهل معصیت سازش کاری و سکوت کردند و برای آنچه من به آن غضبناک بودم غضب نکردند.»

8- هم منزل شدن با ظالمان و مفسدان در دوزخ :

پیامبر(صلی الله علیه و اله و سلم) : «هر یک از شما که فرمانروای ظالم و ستمگری را ببیند که حلال الهی را حرام و حرام الهی را حلال می کند، عهد و میثاق الهی را می شکند و در بین بندگان خدا با گناه و ستمگری عمل می کند، و آن فرد در مقام تغییر اوضاع برنیاید -چه با زبان چه با عمل- حق است که خدای متعال او را در همان منزلی که آن سلطان سستمگر در قیامت در دوزخ درآن جای دارد، جای دهد.»

 


نوشته شده در دوشنبه 90/12/8ساعت 9:52 عصر توسط یاس نظرات ( ) |

در ادامه ی مطلب 19:

تا اینجا یاد گرفتیم که:

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ماست.

و

امر به معروف و نهی از منکر یعنی نظارت بر جامعه با مشارکت کل جامعه.

امر به معروف و نهی از منکر چه حوزه ای را در بر می گیرد؟ فقط احکام عبادی و فقهی؟

 نه فقط اینها نیست: معروف،  همه ی هدف های مثبت و منکر همه ی هدف های منفی را دربرمیگیرد.

امام باقر(ع): « امر به معروف نهی از منکر راه انبیا، طریقه صالحان و واجب بزرگ الهی است، همه ی فرایض و واجبات بوسیله آن برپا می شوند، امنیت راه های بوسیله آن است، تجارت ها با آن در مسیر درست قرار می گیرد، با آن است که همه ی حقوق سلب شده برگردانده می شود، با آن زمین آباد می شود، با آن است که از دشمنان حقوق ملت مسلمان باز پی گرفته می شود، همه کارهای حکومت اسلامی در پناه امر به معروف و نهی از منکر است.»

امام علی(ع): «خدای متعال فرمود: مومنان برخی دوست دیگری اند، برخی بر دیگری ولایت دارند، اینان امر به معروف و نهی از منکر می کنند. از بین همه ی واجبات شاخص ترین ویژگی مومن امر به معروف و نهی از منکر است. چون خدا می دانست اگر حق امر به معروف و نهی از منکر ادا شود و این فریضه در جامعه برپا شود، همه ی فرایض برپا خواهند شد. و این به این خاطر است که امر به معروف و نهی از منکر دعوتی است به سوی مکتب اسلام. رد مظالم و مخالفت با ظالم و توزیع درست منابع و جمع آوری مالیات از جایگاه های درست خودش و هزینه شدن آن در موارد صحیح در پناه امر به معروف و نهی از منکر تحقق پیدا می کند.»

دیدیم که  امر به معروف نهی از منکر چه دامنه وسیعی داره، و فقط خانم موهاتو بکن تو آقا دکمته هاتو ببند نیست!! و در نتیجه:

امر به معروف ونهی از منکر همه امور مربوط به جامعه را در بر میگیرد.

 


نوشته شده در چهارشنبه 90/12/3ساعت 2:31 عصر توسط یاس نظرات ( ) |

با خوندن مطلب 18 متوجه شدیم که امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ماست.

در این مطلب میخواهم به تاکید اسلام بر امر به معروف و نهی از منکر بپردازم، البته خیلی خلاصه.

در طول تاریخ در جوامع اسلامی دربرابر حکومت های ظالم دو نوع رفتار ظاهر شده:

در برخی از مقاطع می بینیم وقتی قدرت را مفسدان در دست می گیرند گروه مومنان دچار ترس و دلهره و اضطراب و... می شوند و به یک درون گرایی و صوفی گری رو می آورند. (عرفان انحراقی = گریز از جامعه) گرایش دوم عکس این است مومنان با شجاعت و قوّت قلب به میدان مبارزه می آیند. تصویر این دو را در قرآن به روشنی می بینیم.

آدمها قالباً مرعوب و شکست خورده ترس خودشان هستند تا قدرت دشمن. از ترس خودشان از پا در می آیند تا از قدرت دشمن. قرآن می فرماید شما که مومنید از این ارعاب ها نترسید، از من بترسید، یعنی و از گناه و معصیت و عمل نکردن به وظیفه و ... بترسید. مسئولیت هایتان را انجام دهید.

بر اساس آنچه گفتیم اسلام تأکید ویژه بر امر به معروف و نهی از منکر دارد.

قرآن در آیه 114 سوره آل عمران «  یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ وَأُولَ?ئِکَ مِنَ الصَّالِحِین» اگر می خواهید رستگار شوید باید در بین شما گروهی باشند که دعوت به نیکی کنند، امر به معروف کنند، نهی از منکر کنند.

آیه 110 سوره آل عمران «  کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ  » شما بهترین امّتید، چون شما امر به معروف و نهی از منکر می کنید.

امام علی(ع): «امر به معروف کن تا از اهل معروف شوی و با منکر مبارزه کن با دست و زبان و با عملت هم مقارقت بجوی از بدی ها با تمام قدرت.»

نکته ی خیلی ظریفی است، این که، امر به معروف ونهی از منکر و جهاد در فروع دین در کتاب العبادات است. یعنی اینا عبادتند. تصویر کامل عبادت را ببین. گوشه گیری و انزوا نیست.

سبکی در مدیریت هست به نام مدیریت مشارکتی. موفق ترین است.

امر به معروف و نهی از منکر یعنی نظارت بر جامعه با مشارکت کل جامعه 

 


نوشته شده در دوشنبه 90/11/24ساعت 4:4 عصر توسط یاس نظرات ( ) |

در ادامه مطلب 17:

*قران کریم سبب مشکلات در زندگی فردی، اجتماعی و طبیعی را رفتار خود انسان ها میداند.

مثلا اگر در جامعه ای مردم زکات ندهند آسمان بارانش را دریغ می کند. یا اگر زنا زیاد شود جوانمرگ شدن افراد در آن جامعه گسترش میابد.

*همچنین خداوند در قران کریم میفرماید: «اثر فساد یک شخص فاسد کل جامعه را مورد آسیب قرار می دهد.» پس نمیتونی بگی هر کی رو تو قبر خودش می خوابونند و موسی به دین خود و عیسی به دین خود. امر به معروف و نهی از منکر ناظر بر جنبه های تاثیر اجتماعی رفتار افراد است. این اشتباهه که فکر کنیم رفتارمون بر دیگران تاثیر ندارد. اصلا آزادی مطلق وجود ندارد! در اسلام فرد اجازه ندارد حتی به خودش آسیب برساند؛ و در جوامع سکولار آزادی فرد تا جایی است که وارد حوزه آزادی دیگری نشده باشد. پس امر به معروف و نهی از منکر که برای اصلاح جامعه است همه جوامع را در بر میگیرد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم : « یه گروهی سوار کشتی اند، یه عده سر کشتی یه عده ته کشتی. یه عده میگویند ما میخواهیم قسمت خودمان را سوراخ کنیم، اگه بقیه این گروه را رها کنند همگی هلاک خواهند شد. در صورتی نجات پیدا میکنند که مانع آنها شوند»

پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم : «وقتی شخص معصیت و گناه را در خفا انجام دهد فقط به خود او زیان می رسد. ولی هنگامی که در آشکارا مرتکب گناه شود و کسی مانع او نشود زیانش گریبان گیر همه جامعه خواهد شد. خدا متعال عموم مردم را به خاطر گناهی که شخصی در خفا انجام میدهد عذاب نمیکند، ولی وقتی آن عمل در آشکارا صورت گیرد و مردم هم درصدد رفع آن برنیایند هم آن شخص هم عموم مردم مستوجب عذاب خواهند بود.»

*از دیدگاه خداوند در قران کریم همه مردم به خصوص افراد آگاه برای مبارزه با فساد در جامعه مسئول اند. اگر صلاح بخواهی باید اصلاح کنی.

*خداوند متعال در قران میفرماید : «تنها کسانی اهل نجات اند که با فساد مبادره کنند- نجات محصول مبارزه با فساد است- خداوند قومی را که مردم آن اهل صلاح باشند هلاک نمیکند» (آیه165 سوره اعراف-88و116و117 هود-11و12واقعه)

* گفتیم خداوند در قران میفرماید جوامعی که مصلح اند نابود نخواهد شد.

آیات اولیه سوره فجر تمدن های بزرگی که فرو پاشیدند را معرفی میکند و میگوید علت آن بود که فساد در آنها زیاد شده بود. * عامل فروپاشی یک حکومت پوسیدگی داخلی است نه قدرت دشمن بیرونی*

*با توجه به آیه 164 سوره اعراف میفهمیم نباید به خاطر قدرت فساد و چون فساد همه جا را گرفته از تاثیر پذیری و اصلاح جامعه مایوس شد و دست از امر... و اصلاح کشید.

حتما که نباید نتیجه تلاش لحظه باشه، یکم مهلت بده، صبور باش، ما عجولیم، میگیم الان احتمال اثر نمیدم پس امر به معروف و نهی از منکر نمیکنم. امام حسین علیه السلام 1400 پیش قیام کرد ما الان اثرشو میبینیم. اگه امام حسین علیه السلام فقط اون موقع رو میدید که قیام نمیکرد! چون فایده نداشت! فقط خونش ریخته میشد. تاثیر گذاری قیام امام حسین علیه السلام از بعد از شهادت وی شروع شد....الگو بگیریم.

در نتیجه 

 امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ماست


امر به معروف ونهی از منکر

 

ببخشید عربی آیاتو ننوشتم تایپ کردنش سخته


نوشته شده در یکشنبه 90/11/16ساعت 1:32 عصر توسط یاس نظرات ( ) |


صل الله علیک یا اباعبدالله و صل الله علیک یا اباعبدالله و صل الله علیک یا اباعبدالله

امام حسین علیه السلام فرمودند "و لَکُم فیَ اُسوِه" برای شما در من اسوه و الگویی هست. پس فقط نباید بر مصائب امام حسین علیه السلام گریه و نسبت به او ابراز محبت کنیم، باید الگو بگیریم.

شاید الان بگید بابا این چقدر عقبه محرم صفر تموم شده الان یادش افتاده راجع به امام حسین علیه السلام مطلب بذاره. ولی حواسمون باشه امام نگفتند که فقط تو محرم و صفر از من حرف بزنید و واسم گریه کنید. کُلُ یَوم عاشورا وَ کُلُ اَرض کَربَلا (تو پرانتز : قبلا یه مطلب گذاشته بودم از حاج آقا دولابی به اسم کُلُ یَوم عاشورا وَ کُلُ اَرض کَربَلا، خوبه الان یه بار دیگه بخونی)

این درسی که میخوام از امام حسین واستون بگم خیلی مهمه. و چون اول از همه خودم احساس نیاز پیدا کردم تصمیم گرفتم بنویسم.

امربه معروف و نهی از منکر

امر به معروف و نهی از منکر

البته هرچی که مینویسم درسته که به زبون خودمه اما برگرفته (در اصل خلاصه ای) از سخنان استادمه.

صحبت در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر 10 محور اصلی دارد :

1. امر به معروف و نهی از منکر هدف اصلی قیام امام حسین علیه السلام.

همه میدونیم که هدف اصلی قیام امام حسین علیه السلام امر به معروف و نهی از منکر بوده ولی چون اصل بحث ما در این رابطه نیست به طور جداگانه به آن نمیپردازم.

2. ضرورت اصلاح طلبی وفساد گریزی و ایفای مسئولیت اجتماعی امر به معروف ونهی از منکر.

3. تاکید اسلام بر امر به معروف و نهی از منکر.

4. دامنه امر به معروف و نهی از منکر.

5. دعوت اسلام بر انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر و تبعات عدم انجام وظیفه برای فرد، جامعه و در قیامت.

6. ترک امر به معروف و نهی از منکر ناشی از دلبستگی به دنیا و ترس از محرومیت از امکانات دنیوی.

7. معنای واجب کفایی بودن امر به معروف و نهی از منکر و بحث مسئولیت همگانی بودن آن.

8. شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر.

9. شایستگی های لازم در آمر به معروف وناهی از منکر.

10. آداب، شیوه، روشها و مراتب امر به معروف و نهی از منکر.

 

ان شاءالله در پست های بعدی تک تک این محور ها را بررسی میکنیم. امیدوارم که مفید واقع بشه و یکم تکون بخوریم.

 


نوشته شده در شنبه 90/11/15ساعت 1:56 عصر توسط یاس نظرات ( ) |


Design By : Pichak