9-شایستگی های لازم در آمر و ناهی - ... یاس ...
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

... یاس ...

آ)مصلح بودن خود آمر و ناهی

خود فرد صالح باشد. تاثیرگذاری کلام اولیا به خاطر اون صدق و صفای باطن و نفس مهذّب درون اوست. خودش اهل عمل بوده، نفسش حق بوده.

هر که خواهد همنشینی با خدا          گو نشیند در حضور اولیا

یک دو ساعت در حضور اولیا        بهتر از صد ساعت طاعت بی ریا

امام علی(علیه السلام): «من شما را به هیچ چیزی امر نکردم مگر اینکه در عمل به آن بر شما سبقت گرفتم و شما را از هیچ چیز نهی نکردم مگر آنکه در ترک آن بر شما سبقت گرفتم»

امام یعنی پیشرو و شیعه یعنی دنباله رو، پس ما باید مثل امامان باشیم.

حکمت 73 نهج البلاغه: «لعنت خدا بر کسی که امر به معروف و نهی از منکر میکند ولی خودش آن عمل را ترک می کند.»

آیات 111 و 112 سوره توبه : «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى? مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ? یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ ? وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِیلِ وَالْقُرْآنِ ? وَمَنْ أَوْفَى? بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ? فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُمْ بِهِ ? وَذَ?لِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ ?111? التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ ? وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ ?112 «خداوند از مومنین جان ها و مال هایشان را می خرد و به آن ها بهشت می دهد. اینان در راه خدا می جنگند، می کشند و کشته می شوند. این وعده حقی است که خدا در تورات و انجیل و قران به مجاهدین داده است. و چه کسی از خدا باوفاتر به عهدش است؟ پس شادمان باشید به خاطر این معامله ای که با خدا کردید. این رستگار بزرگ است. کسانی که این معامله را می کنند، اهل توبه، اهل عبودیت، اهل سپاس و حمد، اهل سیاحت(روزه)، اهل رکوع، اهل سجود و اهل امر به معروف و نهی از منکر اند. اینان پاسدار و حافظ مرزهای الهی اند. به این مومنان بشارت ده»

ب)بصیرت

پ)صبر

آیه 17 سوره لقمان: «یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَاصْبِرْ عَلَى? مَا أَصَابَکَ ? إِنَّ ذَ?لِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ ?17? »«ای فرزندم نماز را به پا دار، امر به معروف و نهی از منکر کن و از صابران باش.»

 


نوشته شده در شنبه 91/2/9ساعت 3:31 عصر توسط یاس نظرات ( ) |


Design By : Pichak