2-ضرورت و اهمیت اصلاح طلبی و فساد گریزی - ... یاس ...
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

... یاس ...

در ادامه مطلب 17:

*قران کریم سبب مشکلات در زندگی فردی، اجتماعی و طبیعی را رفتار خود انسان ها میداند.

مثلا اگر در جامعه ای مردم زکات ندهند آسمان بارانش را دریغ می کند. یا اگر زنا زیاد شود جوانمرگ شدن افراد در آن جامعه گسترش میابد.

*همچنین خداوند در قران کریم میفرماید: «اثر فساد یک شخص فاسد کل جامعه را مورد آسیب قرار می دهد.» پس نمیتونی بگی هر کی رو تو قبر خودش می خوابونند و موسی به دین خود و عیسی به دین خود. امر به معروف و نهی از منکر ناظر بر جنبه های تاثیر اجتماعی رفتار افراد است. این اشتباهه که فکر کنیم رفتارمون بر دیگران تاثیر ندارد. اصلا آزادی مطلق وجود ندارد! در اسلام فرد اجازه ندارد حتی به خودش آسیب برساند؛ و در جوامع سکولار آزادی فرد تا جایی است که وارد حوزه آزادی دیگری نشده باشد. پس امر به معروف و نهی از منکر که برای اصلاح جامعه است همه جوامع را در بر میگیرد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم : « یه گروهی سوار کشتی اند، یه عده سر کشتی یه عده ته کشتی. یه عده میگویند ما میخواهیم قسمت خودمان را سوراخ کنیم، اگه بقیه این گروه را رها کنند همگی هلاک خواهند شد. در صورتی نجات پیدا میکنند که مانع آنها شوند»

پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم : «وقتی شخص معصیت و گناه را در خفا انجام دهد فقط به خود او زیان می رسد. ولی هنگامی که در آشکارا مرتکب گناه شود و کسی مانع او نشود زیانش گریبان گیر همه جامعه خواهد شد. خدا متعال عموم مردم را به خاطر گناهی که شخصی در خفا انجام میدهد عذاب نمیکند، ولی وقتی آن عمل در آشکارا صورت گیرد و مردم هم درصدد رفع آن برنیایند هم آن شخص هم عموم مردم مستوجب عذاب خواهند بود.»

*از دیدگاه خداوند در قران کریم همه مردم به خصوص افراد آگاه برای مبارزه با فساد در جامعه مسئول اند. اگر صلاح بخواهی باید اصلاح کنی.

*خداوند متعال در قران میفرماید : «تنها کسانی اهل نجات اند که با فساد مبادره کنند- نجات محصول مبارزه با فساد است- خداوند قومی را که مردم آن اهل صلاح باشند هلاک نمیکند» (آیه165 سوره اعراف-88و116و117 هود-11و12واقعه)

* گفتیم خداوند در قران میفرماید جوامعی که مصلح اند نابود نخواهد شد.

آیات اولیه سوره فجر تمدن های بزرگی که فرو پاشیدند را معرفی میکند و میگوید علت آن بود که فساد در آنها زیاد شده بود. * عامل فروپاشی یک حکومت پوسیدگی داخلی است نه قدرت دشمن بیرونی*

*با توجه به آیه 164 سوره اعراف میفهمیم نباید به خاطر قدرت فساد و چون فساد همه جا را گرفته از تاثیر پذیری و اصلاح جامعه مایوس شد و دست از امر... و اصلاح کشید.

حتما که نباید نتیجه تلاش لحظه باشه، یکم مهلت بده، صبور باش، ما عجولیم، میگیم الان احتمال اثر نمیدم پس امر به معروف و نهی از منکر نمیکنم. امام حسین علیه السلام 1400 پیش قیام کرد ما الان اثرشو میبینیم. اگه امام حسین علیه السلام فقط اون موقع رو میدید که قیام نمیکرد! چون فایده نداشت! فقط خونش ریخته میشد. تاثیر گذاری قیام امام حسین علیه السلام از بعد از شهادت وی شروع شد....الگو بگیریم.

در نتیجه 

 امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ماست


امر به معروف ونهی از منکر

 

ببخشید عربی آیاتو ننوشتم تایپ کردنش سخته


نوشته شده در یکشنبه 90/11/16ساعت 1:32 عصر توسط یاس نظرات ( ) |


Design By : Pichak