خیرخواه دیگران باشید... - ... یاس ...
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

... یاس ...

بسم الله

◊همیشه سعی کنید خیرخواه دیگران باشید؛ و برای بندگان خدا چیزِ خوب بخواهید. مؤمن می­تواند با دل خود به اهل آسمان­ها و زمین خیر برساند. با نیّت خوب، با دعا کردن. مثلاً در روایت آمده است؛ کسی که صلوات بر محمد و ال محمد علیهم السلام می­فرستد؛ خیرش به همه­ی موجودات عالم می­رسد.



کمک کردن

 

ما نمی­توانیم با امکانات ظاهری به همه­ی خلق خدا هدیه بدهیم و کمک کنیم. امّا «نِیَّتُ المُؤمِنِ خَیْرٌ مِنْ الْعَمَلِه» این  نیّت در عالم کار می­کند.

با نیّت می­توان اهل آسمان­ها و زمین را مهمان کرد. دعاهایی که می­کنید؛ نیّت­ها و آرزوهای خیری که برای خلق دارید؛ هم برای خودتان سودمند است؛ هم به آنها نفع ­رسانده اید؛ یعنی این دعا مستجاب و این نیّت خیر محقق می­شود. برای همه دعا کنید. ملائکه، مومنین، انبیاء، صلحا، اتقیا و حتی اهل دنیا و غافلان و اهل معصیت را دعا ­کنید.

این همه آدم فقیر در جامعه ما هست. ما توانایی نداریم که همه­ی آنها را بی­نیاز کنیم. امّا می­توان با نیّت برای اینها کار کرد. عبور می­کنی؛ می­بینی یک فقیر گوشه­ای نشسته؛ اگر در جیبت هست کمکش کن. اگر نیست دعایش کن. بگو؛ خدایا شما که غنی هستی؛ از شما کم نمی­شود؛ شما که سخی هستی؛ روزی این بنده را وسیع کن.

کاسبی را می­بینی؛ گوشه ای نشسته، مشتری ندارد. جنسی هم که او دارد به درد تو نمی­خورد. دعایش کن. بگو؛ خدایا کسب این فرد را رونق بده و برایش مشتری بفرست.

ظاهر را رها نکن. فرمود ولو شده  «بِشِقٍّ تَمْبرٍ». به قطعه­ای از یک دانه خرما افطاری بده. با ظاهر هم بکن. امّا با باطن کار بزرگتر بکن. هیچ کدام از این دو، دیگری را نفی نمی­کند. نه اینکه چون با ظاهر مشغولی بگویی دیگر نیاز نیست با باطن و دل و نیّت و دعا کار کنم؛ و نه اینکه چون با دعا و نیّت مشغولی بی نیاز باشی از اینکه در ظاهر هم کار کنی. هر دو لازم و ملزوم اند.

صلوات که می فرستی، فقط خودت فایده نبردی. وقتی گفتی خدایا ریزش کن! صِلِه کن بر پیامبر و خاندانش علیهم السلام؛ وقتی به آن بزرگ صِلِه می­شود؛ همه خلق خدا بهره می­برند. می­دانی وقتی به بزرگ قومی احترام گذاشته می­شود؛ همه­ی آن قوم احساس افتخار می­کنند. وقتی به بزرگ قومی توهین و جسارت می­شود؛ همه طرفداران و علاقمنداش لطمه می­خوردند و ناراحت می­شوند. لذا وقتی خدا بر پیامبر و خاندانش علیهم السلام ریزش می­­کند همه­ی خلق خدا منتفع می­شوند. این دعاست. با یک دعا که از خدا می­خواهید که بر پیامبر و خاندان پیامبر علیهم السلام درود فرستد، به همه­ی خلق بهره می­رسانید. 

خلاصه ای از شرح کتاب مصباح الهدی در جلسات هفتگی-مهدی طیب


نوشته شده در چهارشنبه 92/5/23ساعت 11:42 عصر توسط یاس نظرات ( ) |


Design By : Pichak